Senior horribelt behandlad av färdtjänsten – hjälp till att säga ifrån

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN

Åtgärder för att skapa trygghet för vår äldre och personer med funktionsnedsättning får inte vara tomma ord och vallöften. Det måste prioriteras här och nu.

Aftonbladet skriver om en händelse i Ekshärad för några dagar sedan:

”På söndagen vid midnatt såg Victor Nyman, 20, en man som satt ensam och ’halvt livlös’ vid en korsning i centrala Ekshärad. Mannen skulle åkt färdtjänst fyra timmar tidigare, men lämnades kvar då han bara hade kontanter att betala med.”

Chefen på Värmlandstrafiken hade detta att säga:

”Det är väldigt olyckligt. Samtidigt måste man kunna betala för sig.”

  • Vad är det för chaufförer som Värmlandstrafiken anställer?
  • Varför accepterar man inte kontantbetalning?

Inte ett undantag

Detta är inte första gången som äldre eller personer med funktionsnedsättning råkar illa ut på grund av chaufförer som uppenbarligen brister i sin empati gentemot kunderna. Till exempel har vi tidigare hört om chaufförer som vägrar ta med ledarhundar och i en artikel berättar en synskadad kvinna:

”När man ska gå in i en taxi, slås man ofta av hur lata och likgiltiga förarna är. De går inte ur bilen, utan sitter som fastklistrade i sätet och stirrar rakt framför sig och säger kanske ett slött ’hej’. Vissa gånger tar det minst fem minuter innan föraren lyckas skriva in destinationsadressen i sin GPS. En del har uppenbara svårigheter med alfabetet och klarar inte av att läsa vad det står på köruppdraget. Ofta får man frågan var adressen ligger, och jag känner till en person som har fick höra: ’Du pekar, jag kör!’ Personen i fråga är helt blind. En del förare verkar inte förstå vilka färdtjänsten är till för.”

Hjälp till att säga ifrån

Det fria Sverige vill uppmana alla våra medlemmar, sympatisörer och bekymrade svenskar att göra sin röst hörd. Klipp gärna ut och skicka nedanstående meddelande till Värmlandstrafiken.

Hej,

En av era chaufförer lämnade en rullstolsburen senior ensam i Ekshärad. Han blev sittande till mitt på natten innan en medmänniska förbarmade sig över honom. Det är oacceptabelt. Detta skedde eftersom ni krävde kortbetalning. Om ni inte har förståelse för äldre människors situation och utsatthet bör ni inte erbjuda färdtjänst.

Jag bryr mig om hur våra äldre behandlas och uppmanar er att genast se till så att man kan betala med kontanter samt att ni har en grundlig genomgång med era anställda om hur man hanterar äldre, utsatta och personer med funktionsnedsättning. Vidare bör chauffören som lämnade mannen ensam sent på kvällen omedelbart avskedas. Har man den inställningen till sina medmänniskor är man inte lämpad för arbetet.

(Ditt namn)

Skicka ditt meddelande till [email protected]

Du kan också ringa dem på 010 – 48 48 100 eller 0771 – 32 32 00 och säga din mening.

Vi uppmanar också alla att vara uppmärksamma, så som medmänniskan i Ekshärad var, och alltid hålla ett vakande öga öppet. Var aldrig sen med att sträcka fram en hjälpande hand och vara en stark röst för den som inte har en själv.

Det fria Sverige

Det fria Sverige

Lämna gärna en kommentar!

3 kommentarer på “Senior horribelt behandlad av färdtjänsten – hjälp till att säga ifrån

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vad är Det fria Sverige?

Vi är en intresseförening för svenskarna med över 1000 medlemmar. Tillsammans bygger och skapar vi svenska mötesplatser, nätverk och bostadsområden. Vi har tröttnat på att bara klaga, och tar vår framtid i egna händer.

Senaste nytt

Gilla oss på Facebook

Vår lanseringssändning

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev

Du kan närsomhelst säga upp nyhetsbrevet. Vi kommer aldrig dela dina uppgifter till tredje part.

X